Tracé1/Verkeersdruk


Regiobode – 19 juli 2023

Brummense raad wil 60 km/uur langs Kanaal


EerbeekLoenen2030 – 14 juli 2023

Koersnota Wegennet heeft iets meer tijd nodig


BrummensNieuws, 3 februari 2023

Verkeersplan lost knelpunten niet op.


Rob Voss-De Stentor

De weg langs het kanaal wordt anders. Gaat die verandering een deel van het verkeer richting Loenen duwen?

Weg langs Apeldoorns Kanaal verandert: bomen weg op sommige plekken.
Niet alleen op de weg langs het Apeldoorns Kanaal, maar ook in en rond Loenen gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat moet voorkomen dat het dorp meer verkeer te verstouwen krijgt wanneer de ‘ongelukkenweg’ minder aantrekkelijk is.
Lees verder…


Nieuws uut Loenen

Resultaten enquête verkeersveiligheid


In de nieuwsbrief van november stond een enquête over de verkeersveiligheid van de Beekbergerweg/Eerbeekseweg. Hartelijk dank aan iedereen die deze enquête heeft ingevuld! Hieronder leest u de belangrijkste resultaten en hoe we hiermee verder gaan.

Onveilige oversteekplaatsen.
U geeft de veiligheid van de oversteekplaatsen een rapportcijfer 2,9 (op een schaal van 0 tot 10). Vaak vindt u de oversteken gevaarlijk (vooral voor ouderen en kinderen), door de drukte en de hoge snelheid van het verkeer. Er zijn te weinig goede oversteekplaatsen. De oversteek bij de Spar wordt het meest gebruikt. De hoge snelheden blijken overigens ook uit de snelheidsmetingen die onlangs zijn uitgevoerd.

Onveilige fietspaden.
67% (2 van de 3 mensen) voelt zich onveilig als men langs deze wegen fietst. Reden is dat (vracht)auto’s met hoge snelheid vlak langs je heen rijden. Vooral op het stuk zonder groenstrook tussen weg en fietspad. Ook rijden vrachtwagens regelmatig over het fietspad om bochten af te snijden.

Moeilijk oprijden.
Ruim 90% van de aanwonenden ervaart het oprijden op de Beekbergerweg/Eerbeekseweg vanuit hun inrit als (zeer) gevaarlijk (53%) en/of (zeer) moeilijk (38%).

Zeer druk.
Niemand vindt dat er weinig verkeer rijdt. 9% zegt ‘gemiddeld’, 32% zegt ‘veel’, 59% zegt ‘zeer veel’. Vooral de hoeveelheid vrachtverkeer wordt als te veel ervaren voor een woonomgeving. Het verkeer zorgt ook voor geluidsoverlast en trillingen in huis.

Hoe verder:
deze resultaten worden zo snel mogelijk besproken met provincie, gemeente, politie, VVN en Fietsersbond. We willen maatregelen die zorgen voor minder verkeer, lagere snelheden en meer ruimte voor fietsers en voetgangers in onze woonomgeving.


BrummensNieuws

Oproep voor snelheidslimiet 60 km

Bewoners aan de Harderwijkerweg in Eerbeek willen dat er een maximum snelheid van 60 km wordt ingevoerd. Dit moet gepaard gaan met andere maatregelen die de veiligheid en leefbaarheid vergroten. In een reactie op de regionale Koersnota Verkeer noemen ze het ‘een ernstige omissie’ dat de knelpunten aan de Harderwijkerweg geen aandacht krijgen.

Lees verder…


Collectief Trace1+

Leefbaarheid en veiligheid onder zware druk door industrie Eerbeek


Probleemstelling

Tussen Eerbeek en Zutphen bestaat geen snelle, veilige en soepele doorgaande verbinding. De N787 en de N345/N348 zijn niet (goed) met elkaar verbonden. De spoorlijn Arnhem–Zutphen moet gekruist worden. Het gevolg hiervan is dat het gemotoriseerd verkeer (hierna verkeer) via het dorp Brummen (door de Spoorstraat/Zutphensestraat of door de Pothof) zich moet bewegen, over 30 km-wegen, waar ook fietsers gebruik van maken. Voor het dorp Brummen is de Zutphensestraat de ontsluitingsweg richting Zutphen. De verkeerssituatie is zo ingericht dat het verkeer uit alle wijken eerst richting de Arnhemse- en Zutphensestraat geleid wordt om zo het dorp in noordelijke of zuidelijke richting te kunnen verlaten. Verder zijn de Brummense bedrijfsterreinen de Hazenberg en Rhienderen-Noord niet met elkaar verbonden en moet dit verkeer via het dorp of buitengebied vice versa verlopen. Eveneens moet het landbouwverkeer Oeken-Leuvenheim door het dorp.
Een andere (sluip)route is via het buitengebied ( Knoevenoordstraat, Rhiendersestraat, Vosstraat, Voorstondensestraat en Langedijk). Ook deze wegen zijn er niet op ingericht om grote verkeersstromen aan te kunnen ondanks dat het 60 km-wegen zijn, waarvan ook (toeristische) fietsers gebruik maken. Wegversmallingen en drempels leveren onvoldoende aangepast gedrag op om of voorzichtiger te rijden of om deze wegen niet als (sluip)route te gebruiken.
Al deze wegen worden onveilig en onleefbaar geschouwd. Fietsers komen in het nauw. Oversteken is lastig. Bermen worden kapotgereden. Snelheden zijn te hoog. Er is sprake van grote drukte.
Al met al is de huidige situatie onveilig, onhandig en onleefbaar.

Oplossing:
Een verbinding tussen de twee bedrijfsterreinen kan alle verkeer tussen Eerbeek en Zutphen v.v. oplossen en elders veilige en leefbare situaties opleveren. De rondweg West wordt op deze manier gecreëerd. Een groot deel van de infrastructuur is reeds aanwezig. Er ontbreekt hooguit 350 meter weg; tussen Rhienderstein en de Mercuriusweg. Daarbij moet het spoor gekruist worden. Verder zullen de bestaande wegen in dit traject geoptimaliseerd moeten worden.
Op deze manier ontstaat er een soepele verbinding tussen de N787 en de N345/348. Verkeer vanuit Eerbeek kan via de N787 tot de L.R.Beijnenlaan, de Hazenberg, Rhienderstein, nieuw aan te leggen weg, Mercuriusweg en Vulcanusweg op de Zutphensestraat komen en zo richting Zutphen of vice versa. Eventueel kan ook de “rotonde aan het eind van de Mercuriusweg geoptimaliseerd worden om zo nog noordelijker de aansluiting op de Zutphensestraat te leggen.

Knelpunten:
Naast optimalisatie van de bestaande infrastructuur ( soepele aansluitingen, bochten verbeteren, verbreding) zijn er grotere aanpassingen nodig.

• Fietspad Eerbeekseweg-Hallsepad-Op de Berg
Door toename van (vracht)verkeer zal er een fietspad aangelegd moeten worden langs de L.R.Beijnenlaan. Enerzijds om het Hallsepad veilig te bereiken voor het toeristische fietsverkeer, anderzijds om fietsers vanuit Brummen-Zuid/Pothof veilig naar de sportaccommodaties te leiden.

• Spoorkruising
Ter hoogte van de Knoevenoordstraat moet het spoor gekruist worden. Het veiligst (en snelst, maar kostbaar) zal dit kunnen met een tunnel/onderdoorgang. Spoorrail/NS wil geen extra overwegen, daarom is het te overwegen om de spoorovergang tussen de Spoorstraat en de Hazenberg te laten vervallen/op te heffen. Dit voorkomt ook nog eens sluipverkeer via deze route en wordt de ontsluitingsweg Zutphensestraat minder belast. Voor fietsers uit het dorp richting de sportaccommodaties zal er een fietstunnel aangelegd moeten worden tussen de Julianalaan/Houtwal richting de sportvelden. De tunnel/kruising ter hoogte van de Knoevenoordstraat kent geen aansluiting op de Knoevenoordstraat. De huidige situatie wordt gehandhaafd. Mogelijk moeten enkele opstallen /schuren aan de Knoevenoordstraat 3 verplaatst worden voor een bredere doorgang. Voor een goede aansluiting op de Mercuriusweg zouden de Voorsterweg 45 en 47 afgebroken moeten worden en verplaats worden naar de overzijde die braak ligt.

• “Rotonde” eind Mercuriusweg
Deze “rotonde” zou opgewaardeerd moeten worden tot een echte rotonde met een aansluiting op de Zutphensestraat. Dit ontlast de rotonde Zutphensestraat-Het Stroomdal-Vulcanusweg en daarmee de ontsluiting van de Elzenbos.

• Sluipverkeer buitengebied
Veel verkeer gaat nu via het buitengebied van Eerbeek naar Zutphen v.v. en doorkruist daarmee het coulissenlandschap, tast allerlei natuurwaarden aan, hindert de fietsers en verkleint de leefbaarheid van aanwonenden. Om het sluipverkeer onmogelijk te maken, maar de bereikbaarheid van aanwonenden te behouden moeten een aantal wegdelen afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Dit kan d.m.v. het plaatsen van borden C12; gesloten voor alle motorvoertuigen, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Navigatiesystemen mijden dan deze wegen en aanwonenden (en hun bezoekers) zijn bereikbaar. De huidige snelheidsremmende maatregelen kunnen blijven bestaan. Overwogen kan worden om de de laanbeplanting te vergroten hetgeen ook snelheidsremmend werkt. Slecht 3 tot5 kleine wegvakken behoeven zo afgesloten te worden voor doorgaand verkeer middel C12 bebording, namelijk:
Knoevenoordstraat tussen de N787 en Hemelriete( 250 meter; 2 adressen)
Rhiendersestraat tussen de Broekweg en de Weg langs Het Vrouwengoed( 730 m; 3 adressen
Langedijk tussen de Lendeweg en de Blaarweg ( 790 m; 1 adres)
Eventueel zou ook nog afgesloten kunnen worden ( om het dorp Hall te ontlasten) de Vosstraat tussen de Hallsedijk en de Kikvorsstraat (500 m;6 adressen)en de Voorstondensestraat tussen de Hallsedijk en de Haarweg( 725 m; 2 adressen)

Zo wordt doorgaand (sluip)verkeer geweerd en blijft het voor fietsers en aanwonenden bereikbaar.

Conclusie:
Door een verbinding te maken tussen de N787 en de N345/N348 ontstaat er een veilige, snelle verbinding tussen Eerbeek en Zutphen v.v. (ook voor hulpdiensten) en wordt de verkeersdruk/leefbaarheid zowel in het dorp Brummen als in het buitengebied geoptimaliseerd.


 

Lees in onderstaand stuk hoeveel verkeer er in jou straat bijkomt. Er zijn straten waar de verkeersdruk bijna 3 keer zo groot wordt.

Leefomgeving Dierenseweg, Kanaalweg en Ellecomsedijk onder druk door verkeerstoename

Het samenwerkingsverband Tracé1+ roept overheden op om de rechtstreekse gevolgen van verkeersproject EerbeekLoenen2030 voor de leefomgeving te erkennen en op te lossen. Tracé1+ is een collectief van bewonersinitiatieven en belangenverenigingen uit Eerbeek, Dieren, Spankeren en Ellecom. “Wij begrijpen het belang van een goede verkeersdoorstroming en bereikbaarheid. Maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en rust in de leefomgeving van de aanwonenden.”

Verkeer houdt zich niet aan projectgrenzen
Afgelopen jaren zijn verschillende verkeersprojecten in en rond gemeente Rheden en Brummen uitgevoerd. Met als voornaamste de Traverse Dieren die in 2019 is afgerond. De projecten hebben gezorgd voor een betere verkeersdoorstroming en toegenomen bereikbaarheid van industrieterreinen. Binnen de projectgrenzen zijn maatregelen getroffen om de nadelige gevolgen van de verkeerstoename voor omwonenden te beperken. Zowel qua verkeersveiligheid als geluidsoverlast. Maar de verkeersstroom stopt niet bij de grenzen. Buiten de projectgrenzen nam de overlast alleen maar toe. En die kant lijkt het ook weer op te gaan met het verkeersproject EerbeekLoenen2030.

Toename vrachtverkeer uit Eerbeek
In het project EerbeekLoenen2030 moet een zuidelijke ontsluitingsroute komende jaren zorgen voor een betere afwikkeling van het industrieverkeer uit Eerbeek. De bedoeling is dat het zware verkeer minder door Eerbeek en Laag-Soeren rijdt. Dit biedt een oplossing voor de verkeersoverlast die de bewoners in deze dorpen nu ervaren. Maar niet voor de inwoners van het gebied waar het verkeer langs geleid wordt. Die route gaat namelijk over de Dierenseweg, Kanaalweg en de Ellecomsedijk naar de A348. De verwachte toename van vrachtverkeer daar is enorm. Over de Dierenseweg zal 54% meer verkeer rijden, over de Kanaalweg 29% en over de Ellecomsedijk neemt het verkeer met 18-25% toe.

Pleidooi voor een veilige en gezonde leefomgeving
Voor de aanwonenden van de zuidelijke ontsluitingsroute leidt dit tot een verslechtering van hun leefomgeving. Er is nu al sprake van onveilige verkeerssituaties en geluidsoverlast. Met de komst van de zuidelijke ontsluitingsroute worden die problemen alleen maar groter. Het is niet bekend of en welke maatregelen getroffen worden voor de aanwonenden. Daarom pleit Tracé1+ om als volwaardige belanghebbenden beschermd te worden voor de rechtstreekse gevolgen van dit verkeersproject en van toekomstige verkeersplannen.

Laat je horen!
Elke stem telt als we een duidelijk signaal aan de overheden willen afgeven. Tracé1+ roept daarom alle bewoners die overlast ervaren van het verkeer tussen Eerbeek en de A348 op zich aan te melden via trace1plus@gmail.com. Je wordt dan op de hoogte gehouden door Tracé1+ en wie wil kan ook een actieve bijdrage leveren.

Kamal Bergman, trace1plus@gmail.com


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *