Fietsburgermeester

4 november 2023

Geachte raad!

Over het klimaat: Rond 1850 zagen de eerste wetenschappers tekenen van een opwarmende atmosfeer vanwege de verbranding van steenkool. In de 80-er jaren van de vorige eeuw vonden wetenschappers het verband tussen het broeikaseffect en de menselijke activiteit met fossiele brandstoffen. Daar werd bijvoorbeeld in Wageningen college over gegeven. De aarde zou opwarmen en het klimaat zou veranderen. Daar zitten we nu midden in.
We kunnen nu drie dingen doen:

  1. Je kunt rekening houden met de feiten en de wetenschap en maatregelen nemen.
  2. Of je kunt denken: fossiele brandstoffen zijn in de uitverkoop en daar kunnen we een slaatje uit slaan.
  3. Of je kunt je kop in het zand steken. Maar dan valt er ook niks meer te lachen. En dan kun je ook niet meer fietsen.

Amsterdam, Almere en Utrecht hebben al een fietsburgemeester.

Mag ik nu aan u voorstellen:
De eerste fietsburgemeester van de Gemeente Brummen: Joop Verhaar!

Een aantal maanden geleden zei ik tegen Otto, onze gewaardeerde klimaatburgemeester: “Jij klimaatburgemeester, dan wil ik wel fietsburgemeester van Brummen worden.”

Dit was eigenlijk puur voor de gein, niet wetend dat het concept van ‘Bike Mayor’ al sinds 2016 bestaat, begonnen in Amsterdam (waar anders). En wereldwijd zijn er nu honderden (grote) steden die iemand hebben benoemd om de belangen van fietsers in de gaten te houden en d.m.v. acties en evenementen het gebruik van de fiets als, zoals wetenschappelijk is vastgesteld, meest economische manier van voortbewegen te bevorderen. Dat dat nodig is bewijzen elke dag de beelden op het journaal van willekeurige steden waar constant verkeer voorbij raast en die op termijn volledig dicht dreigen te slibben met auto’s, zo zich dat al niet heeft voltrokken. Waar blijven de andere verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers?

Otto heeft e.e.a. in gang gezet bij de gemeente en daarom sta ik nu hier om misschien de eerste Bike Mayor van Brummen te worden. Het draait natuurlijk allemaal om bewustwording. De gedachte om fietserbelangen te gaan verdedigen kwam bij me op toen ik op enig moment op de parkeerplaats tussen Deka en Jumbo, tijdens een druk moment, auto’s steeds rondjes zag rijden om een parkeerplaatsje te bemachtigen. Als dit te vaak voorkomt, dat rondrijden, schieten beleidsmakers in de reflex van: dan moeten er meer parkeerplaatsen komen. Terwijl de simpelste oplossing toch echt is: meer mensen die met de auto hun boodschappen doen, te bewegen om dat voortaan met de fiets te doen. Je wilt niet weten hoeveel je in degelijke fietstassen kwijt kunt. Bewustwording dus.

Daarnaast kan het belang van dagelijks voldoende bewegen, dagelijks buiten zijn, voor lichaam en geest niet voldoende worden benadrukt.

Nu is een gemeente als Brummen, wat fietsveiligheid betreft, niet te vergelijken met Amsterdam of Utrecht. Kijk eens YouTube filmpjes over fietsgebruik in deze steden, hoe alles door elkaar krioelt en uiteindelijk toch iedereen zijn bestemming bereikt, zonder bijgedragen te hebben aan stikstofuitstoot en nauwelijks beslag te hebben gelegd op de publieke ruimte. Maar ook in Brummen mogen er best inspanningen worden geleverd om autogebruik terug te dringen; schonere lucht en een veiliger omgeving voor de fietser zullen daarvan het gevolg zijn.

Om verandering in gang te zetten heb ik best een aantal ideeën waar ik wel wat tijd in wil stoppen, maar waar ik nu verder niet over uit wil weiden.

Joop Verhaar